Anasayfa » Ambalaj » Ambalaj ve Etiket Pazarları Hakkında

Ambalaj ve Etiket Pazarları Hakkında

Günümüzde kime basım endüstrisinin gelişen trendi neder diye sorarsanız sorun; teknoloji olarak dijital baskıdan ve alan olarak da ambalaj ve etiketten bahsedecektir. Bu artık herkesin bildiği bir klişe haline geldi. Bu fikrin oluşumunda iki önemli temel var. Birincisi araştırma şirketlerinin sunduğu veriler ve gelecek yıllara ilişkin öngörüleri ve piyasa gerçekleri. Zaten piyasa gerçekleri ile örtüştüğü için de araştırma raporlarını itimat edilebilir buluyoruz. Bir kopyası olarak gelişmekte olduğumuz global pazarın rakamlarına bir de buradan bakalım.

Smither Pira’nın raporuna göre (Packaging material outlooks – towards a $1 trillion milestone in 2020) 2015 yılı global ambalaj pazarı büyüklüğü 839 milyar dolar civarında. 2020 beklentisi ise yıllık %3,5 büyüme ile her yıl 998 milyon dolarlık bir artışa ulaşacağı yönünde.

Bu rakamlar paylaştırıldığında en büyük payın %31,2 ile kartonda olduğu görülüyor. Esnek ambalaj %21,8, Sert Plastikler %21,4, Metal ambalaj %13,9, Cam ambalaj 7,9, tahta ve diğerleri ise %4,6 düzeyinde görülüyor. Beklenti ise esnek ambalaj ve sert plastiklerin pazardan daha fazla pay alarak oranlarını artıracakları yönünde. Sert plastik ambalajların her yıl ortalama %4,4 artış göstereceği beklenmekle beraber esnek ambalajın ise 2020’ye kadar neredeyse özellikle Asya’da %45 daha fazla tercih edileceği, belirtiliyor. Karton ambalaj 2015’deki 215 milyar dolarlık pazarını korumakla yetinecek gibi görünüyor. Belki küçük bir oranda toplamın 0,5’i kadar bir değer kaybetmesi de söz konusu.

Bu arada Smither Pira’nın taze araştırması (The Future of Packaging Design: Long-Term Strategic Forecasts to 2026)2016 rakamını 806,3 milyar dolar olarak veriyor. 2026 beklentisi ise 1,162,1 milyar dolar…

Gelelim etikete. Etiket için de en yeni kaynağımıza dayanalım. Gallus Innovation Days’de anılan istatistiklere: 2015 yılında global etiket talebi 5 milyar metrekare olarak gerçekleşmiş. Bu talebin en büyük kısmı %41 ile yapışkan uygulamalı etiketlere ve daha sonra kendinden yapışkanlı etiketlere gelmiş. %40. Bu ikisini %12 ile sarmal etiketler, %2 ile InMold etiketler ve tüp lamine baskıları takip ediyor. Gallus’a göre etiket sektörü yıllık ortalama %4 miktarında büyüyor. Büyüme oranında önde giden alan ise sarmal etiketler. Smithers Pira’nın araştırması da (The Future of Labels and Release Liners to 2021) Gallus’u teyid ediyor. Yıllık büyüme oranını %4,4 olarak veren araştırmaya göre etiket ve taşıyıcı katman (liner release) tüketimi 2021’e kadar 64,1 milyar tona ulaşacak.

İnternetten bir çırpıda herkesin bulabileceği rakamlar böyle. Peki ya teknoloji. Buna da ülkemiz özelinde bir bakalım. Letterpress en etkin ve yaygın teknoloji olarak hayatiyetini tamamlama aşamasında. Elbette farklı kalite tiplerinin belirlendiği etiket sektörü için letterpress belli bir alanda kendine yer bulmayı sürdürecektir. Hem maliyet baskısı altında olan hem de kalite baskısı altında yeterince olmayan etiketçiler için. Letterpress’i aslında süpüren ofset oldu. Çünkü çok daha iyi baskı kalitesine rağmen çok daha düşük üretim maliyetleri veren bobin ofset, esnek ambalajda yüksek yatırım maliyetleri sebebiyle neredeyse hiç başarılı olamazken etikette yine kısa tiraj ve fiyat baskısı altındaki lokal alanlar için önemli bir tercih oldu. Flekso ise hem esnek ambalaj hem de etiket alanında tahtı sallanamayacak kadar güçlü olduğunu son dört senede hepimize öğretti. Gelişen baskı öncesi ve baskı alanındaki teknolojiler fleksoyu trend topic olmaktan alıkoyma niyetindeki diğer teknolojileri geri çevirdi. Dijitale gelince. Onu zaten yıllardır hep beraber izliyoruz. Bütün büyük oyuncular çözümlerini ortaya koydular. Bugün HP Indigo hızla yaygınlaşıyor. Xeikon da onu da takip ediyor gibi görünmekle beraber Gallus, Screen, Fujifilm, Efi, FFEI ve Domino’yu da ayrı bir parantez de değerlendirme altına almak gerekecek.

Saygılarımla

akif_tatlısu

 

 

#ambalaj #etiket #SmithersPira #flekso #dijital #KartonAmbalaj

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*