Anasayfa » Aktüel » Ambalajcılar Yarın’a Hazır

Ambalajcılar Yarın’a Hazır

Değişen tüketici talepleri markaları, markaların zorunlu talepleri ise matbaacıları yeni yatırımlara zorluyor. Ya farklı ve göz alıcı ve akıllı ambalajlar üretmek için ya da çok hızlı ve düşük maliyetli ve verimli bir ambalaj üretimi için. Her iki durumda da matbaacı, marka sahibi ve tüketici de BOBST ve benzeri teknoloji üreticilerini teknolojilerini geliştirmek için zorluyor. BOBST yüz yılı aşan üretim geçmişi ve teknolojisi ile matbaacıya birçok çözüm önerebiliyor, bunu COMPETENCE18’de gördüğümüzü teyid ediyoruz.

MEHMET AKİF TATLISU

BOBST COMPETENCE 18 etkinliği 5 – 8 Haziran tarihleri arasında şirketin İsviçre Lozan’da bulunan Competence Center salonunda yapıldı. Benim salon deyişime bakmayın Competence Center epeyce büyük bir fuar salonu ve içeride BOBST’un karton kutu dönüştürme/sonlandırmasına yönelik tüm çözümleri sergileniyordu. Etkinlik değişik ülkelerden gelen 400 civarında ambalaj matbaacısını ağırladı ve matbaacılar şirketin hızlı ve yüksek performanslı, kesim, yaldız, katlama yapıştırma ve iş yönetime ilişkin çözümlerinin sektörün geleceğini nasıl şekillendireceğini yakından izlediler. Bununla birlikte daha kısa tirajlı üretimler, e-ticaret çok yönlülük ve sürekli yenilik yeni trendler olarak karşımıza çıktı.

Basın mensupları olarak matbaacılardan önce etkinliği 4 Haziran’da izledik ve bazı genel ve teknik bilgiler edindik. Lozan’dan taşıdığımız bilgilere geçmeden önce etkinliğin ana makinelerine bir göz atalım.

Yaldız Baskı

EXPERTFOIL 142: Pazarda mevcut VI formatında sıcak folyo damgalama için tek gerçek çözüm – Baskı paylarında rahatlık sağlayan avantaj

Şekilli kesim makineleri

MASTERCUT 145 PER ve MASTERCUT 106 PER: Kesinlikle çok verimli ve yüksek otomasyona haiz çözümler. Bu yüksek hızlı makineler nihai ürün için kesintisiz üretim ve üstün bir kalite sunuyor.

Katlama yapıştırma makineleri

*MASTERFOLD 75 EASYFEEDER / BATCH INVERTER 4 + CARTONPACK 4 / CASE ERECTOR ile: Çok hızlı, otomatik, çok yönlü ve ergonomik katlama yapıştırma hattı. Dakikalar içinde ayarları tamamlanabilir ve etkin ve güvenilir çıkışı sayesinde kesintisiz bir üretim ile yüksek kaliteli kutular üretir.

*MASTERFOLD 230 GYROBOX XL ile: Modüler bir çözüm olarak alışılmış ya da standart üretiminize değil gelecekte pazardan gelecek farklı talepleri de karşılayabilir bir makine. GYROBOX XL ile kompleks kutu tasarımlarını dahi tek geçişte hızlıca üretebilir, özellikle e-ticaret kutuları için çok uygun.

*EXPERTFOLD 110: Bu aşırı çok yönlü katlama yapıştırma makinesi dakikada 450 metreye kadar hızla geniş bir yelpazede kutu tiplerini üretmenize imkân tanır. Kolay çalıştırma, çarpıcı verimlilik ve rakipsiz kalitede kutular sağlar. SPEEDWAVE 2 ilave edilebilir, dip kilit kutu üretimi için ve etkin bir şekilde kurulum süresini azaltıyor ve maksimum verimlilik sağlıyor. IMPACK paketleyiciler dâhil, diğer modüller de eklenebilir.

*EXPERTFOLD 165 ve SPEEDPACK tam otomatik hat: Katlama işlemi boyunca tam kontrol sağlayacak şekilde tasarlanmış, her türlü oluklu veya ofset basılarak lamine edilmiş kutular üretebilir. SPEEDPACK ise sürekli mükemmel ve pürüzsüz olarak yüksek hız paketleme imkânı veren oluklu katlama yapıştırma hattının bütünleyici parçası olarak sunuluyor. Şaşırtıcı hızı ile bu otomatik oluklu kutu paketleyici aynı zamanda yüksek esneklik sunuyor.

Baskı

*Competence Center’da ayrılan özel bir alanda sergilenen etiketler, esnek ya da karton ambalajlar ve oluklu kutular, BOBST’un kapsamlı kabiliyet ve işleme teknolojilerinin gösteriyordu. Baskı örnekleri içinde Floransa’daki REVO takımından, Lion’daki THQ Technology’den ve Bielefeld’teki ECG (Genişletilmiş Renk Gamutu) Center of Excellence’den gelmişti ve BOBST’un genişletilmiş renk gamutu kabiliyetini vurguluyordu. Bu vurgu endüstride rakipsiz bir kabiliyet olarak farklı baskı altı malzemeleri kullanılarak her baskı teknolojisinde baskı kalite yüksekliğini ve iş akış verimliliğine işaret ediyor.

*BOBST M8 LEMANIC inline flekso baskı serisinin statik bir modülü de tanıtım için hazırdı. 1070 mm’ye kadar bobin genişlik özelliği olan ve dakikada 400 metre hız ile çalışan, mürekkep tiplerinin opsiyonları, kurutma sistemleri ve bobinden bobine, bobinden tabakaya veya bobinden açığa çalışması ile yeni bobin beslemeli makine karton ambalaj matbaacılarının büyüyen talebini karşılıyor. Makineleri ve baskılarını ilk elden gören katılımcılar BOBST’ın teknik destek hizmetleri konusunda da bilgi sahibi oldular:

Bağlantılı Hizmetler: BOBST ile ortaklığınız bir makine sipariş etmekle bitmiyor. BOBST makine sahipleri için verimliliği ve kârlılığı artıran bağlantı hizmetlerinde de liderlik yapıyor. Mevcut hizmetlerin tam portföyü matbaacıların dikkatine sunulmuştu.

Araçlar: İstisnai ekipman, istisnai araçlar ister. BOBST araçları, her hangi bir şekilli kesimde bile verimliliği optimize ediyor. BOBST’un itibarını destekleyen bütün araçlar, eşdeğer kalite ve güvenirlik ihtiyaçlarını karşılıyor. Kaliteyi optimize eden donanımların nasıl üretileceğine dair donamım uzmanlarına danışma fırsatı da COMPETENCE18 etkinliğinin bir parçasıydı.

Dijital Denetleme Masası: Bu inovatif masa kalite güvencenizi sürdürülebilir kılacak, verimliliğinizi artıracak ve neredeyse tüm baskı üretim hatalarını yok edecek şekilde tasarlanmış önemli bir gelişme olarak göze çarpıyordu. O yüzden Digital Inspection Table ürününe ayrı bir paragraf açacağız:

BOBST Üstün Baskı Denetlemesi getiren Digital Inspection Table ‘ı sunar!

Bu yenilikçi masa bir yandan makineye müdahale şansı vermesinin yanı sıra kesim ya da yaldız işinizi baskıların durumunu kolayca bir bakış ile kontrol etme imkanı veriyor. Bunu yaparken sizi baskılı örneklerden kurtarıyor ve dijital data ile baskılı kartonu eşleştiriyor. Bıçakların baskıya göre doğru yerde durup durmadığını böylelikle rahatça kontrol edebilirsiniz.

BOBST’un Business Unit Services Satış ve Pazarlama Başkanı Raphaël Indermühle, “Dijital Denetleme Masası kalite kontrol teknolojisinin mükemmelliğindedir ve BOBST’da dijital yenilik ve hizmetlerin gelişmesinde bir diğer adımdır,” diyor:

“Bu masa, operatör yeteneklerini artırıp verimliliği yükseltirken, müşterilerin tüm üretim hatları boyunca etkinliğin yürütülmesi ve son ürün kalitesini sunmak için özel olarak tasarlandı. Bu kilometre taşı niteliğinde bir teknolojidir ve şüphesiz müşterilerimize önemli katma değer getirecek.”

 

Dijital Inspection Table, çarpıklık analizleri, otomatikleştirilmiş kalite takibi ve performans yönetimini de içeren özellikler getiriyor. Bu özellikler sofistike düzenli bir sistem sağlıyor ve daha yüksek kalitede üretime imkân tanıyor ve destekliyor. Bu yeni ürüne ilişkin talepler Avrupa’dan alınmaya başlanmış bile.

4 Haziran’da neler oldu?

Yazının girişinde de belirttiğim gibi basın olarak etkinliği bir gün önceden tecrübe ettik. Öncesindeki bilgilendirici sunumlar da bizi COMPETENCE 18’e hazırlıyordu. Program öğle saatlerinde başladı ve aşağıda bazı dikkat çekici notları aldığımız sunumlarla devam etti. Competence Center’daki programlanmış (ancak söylemeliyim ki hakikaten izleyicilerin dağılmasına, ayrılan sürelerin uzamasına izin verilmeyecek kadar harika programlanmış) turla devam etti. Turda üzerinde durulan tanıtımlara a konu olan makineleri yukarıda zikrettim. Program fabrika turu ile sona erdi ancak aslında fabrikanın sadece bir kısmını içeren bir tur olduğunu söylemeliyim. Bu tip fabrika turları beni çok etkiliyor. Ağır sanayi kelimesinin her seferinde anlamını daha çok hissediyorum.

Birinci bölümde ilk sunumu yapan, ev sahibi olarak ilk sözü alan BOBST CEO’su Jean-Pascal Bobst, “Karton ambalaj, oluklu ve esnek malzemeler sanayilerinden temsilcileri karşılamak biz heyecanlandırıyor,” dedi. Bobst, sözlerini şöyle sürdürdü: “İnanıyoruz ki sergideki teknolojiler bu yıl sanayide mevcut olan geleceğe hazır en kapsamlı inovasyon hattı. İlk defa baskı altı malzeme işleme sürecini, baskı ve sonlandırma işlemlerini tek bir etkinlikte gösteriyoruz. Bu üç prosesin entegrasyonu marka sahiplerinin yeni gereksinimleri ile uyumlu olan müşterilerimiz için esas teşkil etmektedir. Bütün bu yeni inovasyonlara bir yerde sahip olmak ambalaj sanayinin geleceğini şekillendiren öncü bir organizasyon olarak hepimizi gururlandırıyor.”

BOBST yöneticileri neler anlatıyor?

Jean-Pascal Bobst, bazı rakamlar ve şirkete dair bilgiler paylaştı, onları da şöylece özetleyelim: Aile şirketi olarak BOBST 1915’de işe başlıyor. Kilometre taşları olarak; dünyanın ilk şekilli kesim makinesinin üretildiği 1940, ilk katlama yapıştırmanın sunulduğu 1942, ilaç kutularında Braille kullanılmaya başlandığı 2008, oluklu ambalaj için ilk dijital baskı makinesinin kurulduğu 2015, gezdiğimiz ve etkinliğin yapıldığı Competence Center’ın açıldığı 2017 ve nihayetinde gerçek bir devrimsel teknolojiyi ortaya çıkaran Mouvent ortaklığı ile 2018 yılları sayılabilir. BOBST, oluklu, karton ve esnek ambalaj ile etiketler konusunda uzmanlaşmış bir şirket. 5 bin 400 çalışanı ile yıllık 1,53 milyar İsviçre Frangı ciroya sahip ve sadece 2017 yılında bin 300 adet makine satışı gerçekleştirilmiş. 2017 net kârı ise 107 milyar İsviçre Frangına yakın.

Sektöre ilişkin rakamlara gelince: Smithers Pira kaynaklı olarak Jean-Pascal Bobst’un verdiği rakamlara göre ambalaj endüstrisinin 2016 büyüklüğü 820 milyar dolar. 2022 perspektifi ise 980 milyar dolar. Bunun %15’i esnek plastiklerden, %8’esnek film/folyolardan ve esnek kağıtlardan, %36’sı ise oluklu ve karton ambalajdan geliyor. Bütün bu global ambalaj satışlarının %59’unda BOBST’un hizmetleri kullanılmış.

BOBST neler sunuyor?

BOBST dönüştürme yani sonlandırma, baskı, baskı altı malzeme işleme ve servis konularında hizmet veriyor. Oluklu, karton ve esnek ambalaj ve etiketler ile ilgili olarak flekso, gravür ve dijital baskı makineleri üreten şirket şimdilik dijitalde yeni bir girişimci gibi görünüyor. Son Labelexpo’ye gidenler Mouvent’i görmüşler ve iki farklı makine ile etiketleri nasıl dijital basabileceklerini izlemişlerdi. Mouvent’in karton ambalaj çözümü bu yılın üçüncü çeyreğinde

esnek ambalaj çözümü ise 2019’un üçüncü çeyreğinde sunulacak. Oluklu ambalaj için Mouvent çözümü ise hazırlanıyor ve tahmini lansman zamanı daha sonra açıklanacak. Mouvent devrimsel bir teknoloji olan Cluster teknolojisini kullanıyor. Cluster teknolojisi ile ilgili olarak dergimizin önceki sayılarını kontrol edebilir ya da web sitemizde arama yapabilir,  Türkçe açıklamalı makalelere ulaşabilirsiniz.

Baskı dönüştürme/ sonlandırma ile ilgili olarak BOBST, şekilli kesim, sıcak yaldız ve katlama yapıştırma makineleri sunuyor ve bu makineler etiketlerde, karton ve oluklu ambalajda kullanılabiliyor. Baskı altı malzeme işleme için de metalize, kaplama ve laminasyon makineleri sunuluyor. Etiket ve esnek ambalaj için metalize çözümleri mevcut. Oluklu hariç diğer üç alan için kaplama ve tamamı için de laminasyon çözümleri BOBST tarafından sağlanabilir. BOBST servisleri ise oldukça detaylı ve birçok adımdan oluşuyor. İşinizi doğru yönetmek, verimliliğinizi, üretim kalitenizi ve kârlılığınızı artırmak için size BOBST servisleri yardımcı olabilir. BOBST İstanbul’u aramanız yeterli olacaktır, sanıyorum.

Trendler ve markaların mücadelesi

Sunumları Emilio Corti, Stephan Marz, Erik Bothorel sürdürdüler ancak ben BOBST Business Unit Tabaka Besleme Satış Yöneticisi Emilio Corti’nin anlattıklarının arasından bir rakamı vermek isterim. Corti’nin açıklamaları arasında dikkat çeken bu rakam e-ticaretin 2021’e kadar 4,5 trilyon dolara yükseleceği ön görüsü. Bunun anlamı ise özetle şu: kısa tirajlar, mümkün olduğunca az fire, yüksek kalite ve hızlı üretime odaklanarak e-ticaret şirketlerinin taleplerine odaklanmak gerekecek. COMPETENCE18 ile ilgili habere Federico D’Annunzio’nun verdiği bilgilerle nokta koymak istiyorum. Çünkü bu sunumda can alıcı başka bir nokta vardı. Markaların mücadelesi ve açıkçası gelişen trendler ve pazarın beklentileri:

Önce ambalajdaki trendlere bir göz atalım. Aslında bu trendler Elimilo Corti’nin anlamdırdığı beklentiler çerçevesinde bu yazıyı okuma sabrını gösteren herkesin malumu. D’Annunzio bu trendleri üç başlıkta detaylandırıyor:

Değişen insan talepleri: Özelleştirme, bölgeselleştirme, kişiselleştirme, versiyonlama, sınırlı sayıdaki üretimler, satın alma ve sipariş noktalarındaki baskılar ve ambalaj süsleme ya da ambalajı daha göz alıcı hale getirme.

Hızlandıran yenilikler: Pazara hızlı ürün sunma, stokları düşürme, e-ticaret, ambalaj ile tüketici arasında iletişim kurma, takip edilebilir ambalajlar ve sahtecilikle mücadele.

Değişen çevre şartları: Ürün ağırlığını ve atıkları azaltma, daha az plastik kullanımı, akıllı tasarımlar, yeni baskı altı malzemeleri, yeni yasal kurallar.

Bu üç başlık altında markaların mücadelesi ise D’Annunzio tarafından şöyle değerlendiriliyor. “Değişen çevre şartlarına paralel olarak sürdürülebilirlik, çevresel etkilerin azaltılması ve ürünün korunması ana başlıklardır. Sürdürülebilirlik konusunda öne çıkan konu karton ve oluklu ambalajın kullanımının artması, sağlığın korunabilmesi için plastik çıkmazı içinde daha az enerji, atık ağırlık ve hacim sağlamak ve yanı sıra mekanik, kimyasal ve biyolojik azaltmalar yapabilmek. Akıllı ambalajlar ile ürünün ve markanın korunması.”

Hızlandıran yenilikler başlığı altında dikkat çekilen mücadele noktası ise tüketiciye ulaşma alanını işaret ediyor. Yirminci yüzyılın başındaki markadan ya da tek marka halinde kısıtlı ürüne ulaşabilirken yirmi birinci yüzyıl başında arz patlaması yaşanıyor günümüzde ise artık tüketiciye ulaşmak yetmiyor. Çünkü tüketici artık karşılaştırarak alıyor. Bu da artık e-ticaret ile çok daha kolay. Market rafları arasında iki ürünün etiketlerini okumaya çalışarak karşılaştırma yapmak yerine bilgisayar ya da mobil cihaz ekranında otomatik karşılaştırma motorlarını kullanmak keyfiyetinin sunulması ile e-ticaret büyüyor Rakamı yukarıda zikretmiştik. Yıllık ortalama büyüme oranı ise %17-28.

Değişen insan taleplerine baktığımızda ise aslında bilindik trendleri ve bu alanlardaki marka mücadelesini görüyoruz. Bunlar müşteriyi deyim yerindeyse tavlamak veya markaya bağlamak için kullanılan yeni yöntemler ve tabii ambalaj matbaacılarının bu alanlara yatırım yapması da şart. Özetle sınırlı sayıda üretim yani içindeki aynı veya çok az değişiklik gösteren bir ürün ama ambalaj bambaşka; göz alıcı ambalajlar yani yaldızından lakına, gofresinden katlama yapıştırmasına Wow! Etkisi sağlayacak kutular ve tabii akıllı ambalaj. Yani ambalaj ile tüketici arasında bağ kuran kutular. QR kodlardan görsel veya sanal gerçekliğe uzanan uygulamalar.

Son paragraf

Özetle değişen tüketici talepleri markaları, markaların zorunlu talepleri ise matbaacıları yeni yatırımlara zorluyor. Ya farklı ve göz alıcı ve akıllı ambalajlar üretmek için ya da çok hızlı ve düşük maliyetli ve verimli bir ambalaj üretimi için. Her iki durumda da matbaacı, marka sahibi ve tüketici de BOBST ve benzeri teknoloji üreticilerini teknolojilerini geliştirmek için zorluyor. BOBST yüz yılı aşan üretim geçmişi ve teknolojisi ile matbaacıya birçok çözüm önerebiliyor, bunu COMPETENCE18’de gördüğümüzü teyid ediyoruz.

 

#Bobst #Competence18 #BobstCompetenceCenter #ŞekilliKesim #YaldizBaski #KatlamaYapistirma #flekso #BobstIstanbul