Anasayfa » Aktüel » Grafik Kâğıtlarındaki Küçülme Ambalaj ile Kompanse Ediliyor

Grafik Kâğıtlarındaki Küçülme Ambalaj ile Kompanse Ediliyor

Kâğıt endüstrisinin lider üreticilerinden biri olan Sappi, grafik kâğıtlarının yanı sıra specialty paper başlığı altında yaptığı yatırımlar ve ambalaj ve etiket sektörüne yönelik ürünleri ile farklılaşmaya devam ediyor. Bir çok sayımızda bu konuya ilişkin haberlerimizi okumuş olduğunuzu hatırlayacaksınız. Grafik kâğıtlarındaki %4-6 arası küçülme olduğunu söyleyen Sappi Ülke Müdürü Serra Celasun, ambalaj sanayiinin büyümesine paralel bu küçülmenin kompanse edildiğini ve hatta büyüdüğünü anlatıyor.

Türkiye’deki 15 yıldır Sappi İstanbul Kâğıt ve Tic. Ltd. Şirketi ile faaliyet gösteren Sappi’nin kâğıt endüstrisine dair değerlendirmelerini MATBAA&TEKNİK okuyucuları için anlatan Celasun’a göre 2022’ye kadar 10 senelik bir periyodda ambalajın büyümesi %100 olacak.

MATBAA&TEKNİK: Önce bir klasik soru: 2017’yi kâğıt tüketimi, pazarın kâğıt talepleri ve şirketinizin odaklandığı hizmet ya da ürünler açısından değerlendirir misiniz?

Serra Celasun: Kâğıt tüketimi ile ilgili, basım yayın sektörü odaklı konuşursak pazarda her sene %2-4 arası küçülme gözleniyor. Malum dijital medya günümüzde büyüyen taraf, ancak genel kâğıt ve selüloz tüketiminde bir azalma söz konusu değil, temizlik kâğıtları ve ambalaj sanayii büyümede. Ambalaj sanayii Türkiye’de de tüm dünya ülkelerinde olduğu gibi tonaj ve teknoloji anlamında hızla ilerliyor. Ambalajda 2012 senesinden 2022 senesine de beklenen büyüme 100% oranında. Büyük ölçekli üreticilerde de uzun vadede bu alana odaklanma söz konusu.

Sappi karton üretim hacmini artırıyor

Sappi olarak biz bu iki sektörü ayrı ayrı ele alıyoruz, üretim ve ürün yelpazemiz de “basım-yayın baskı kâğıtları” ki biz bu segmente grafik kâğıtları adını veriyoruz ve “ambalaj – paketlemeye yönelik kâğıt ve kartonlar” bu segmente de specialties adını veriyoruz, olarak ikiye ayrılıyor. Bazı müşterilerimiz sadece bir gruba ait ürünlerle ilgilenirken, bu iki ürün grubundan alım yapan müşterilerimiz de var. Fabrikalarımız, pazar verileri ve sektördeki geleceğe dönük beklentileri göz önünde tutarak makina yatırımlarını ve üretim kalitelerini artan talep ürünlerine kaydırabilecek esnekliğe ve altyapıya sahip.

2020 yılına dek Sappi, gerek ürün yelpazesi, gerek vizyon ve pazar stratejisi olarak, hem tonaj hem de kârlılıktaki hedefleri tutturmak adına farklı fabrikalarda yatırımlarını sürdürüyor. Son iki senedir, Hollanda ve Almanya fabrikalarında karton ambalaj sektörüne arzımızı arttıracak yatırımlar ve teknolojik güncellemeler yapılıyor. 2020 yılına kadar karton üretim hacmimiz 30% oranında artacak.

MATBAA&TEKNİK: Ülkemiz basım endüstrisinin kâğıt kalite taleplerini sınıflandırabilir misiniz?

Serra Celasun: Türkiye’de hala birinci hamura yoğun bir talep gözlemliyoruz. İç piyasamızda da kuvvetli üreticiler olmasına rağmen birinci hamur ithalatı hala toplam kâğıt ithalatında büyük bir paya sahip. Çift taraflı kuşe kâğıtlar, kalite olarak olarak en üst segmentte konumlansa da birinci hamur ve mekanik kuşe (LWC ve MWC) kaliteler, basım ve yayın sektöründe hâla en yüksek tüketime sahip. Son beş senedir arz- talep kesişimine bağlı olarak bazı dengeler değişti ve birinci hamur, fiyat pozisyonu olarak kuşeden yukarıda seyrediyor. Amortisman maliyeti olarak ele alırsak aslında kuşe üretimi çok daha büyük yatırım gerektiriyor.

 

MATBAA&TEKNİK: SAPPI’den bahsedelim; SAPPI, kaç fabrika ile hangi hacimlerde üretim yapan bir şirkettir? SAPPI’nin bakış açısı, vizyonu için bir değerlendirme yapar mısınız?

Serra Celasun: Sappi Kâğıt; Kuzey Amerika’da üç fabrika, Avrupa’da farklı ülkelerde yedi fabrika ve Güney Afrika’da beş fabrika ile dünyadaki selüloz, kâğıt ve karton talebinin %20’sini karşılamakta.

Senede 5.4 milyon ton kâğıt, 3.6 milyon ton selüloz üretimimiz var.

Sappi fabrikaları sadece selüloz ve kâğıt üretimi yapmıyor, bu üretim esnasında açığa çıkan maddeleri enerji veya biomateryal ürünler haline getiren tesislere ve vizyona sahip. Lignen, nanoselüloz, hemiselüloz şekeri gibi ürünler, kâğıt üretimi esnasında üretilip farklı endüstrilere tedarik ediliyor.

Afirka’daki fabrikamızda üretim esnasında kullanılan sudan açığa çıkan buhar enerjisi, turbin yatırımlarımız sonrası elektrik enerjisine dönüşmeye başlayarak sadece kendi fabrikamızın enerji ihtiyacını değil ülkedeki ulusal enerji ihtiyacının da bir bölümüne cevap veriyor.

2018’den 2020 senesine dek kısa dönem planlarımız arasında; üretim ve satın alma maliyetlerinde optimum halde kalmak için sürekli gelişim aksiyonları almak, maliyeti düşük olan fabrikalarımızda üretim hacmini maksimize ederken bir yandan ürün yelpazemizde büyüyen pazara ait karton ve ambalaj kalitelerimize daha çok yer vermek adına makinalara yatırım yapmak var.

Sappi Güney Afrika Cumhuriyeti’nde halka açık bir firma, sermaye artırımı ve EBIDTA (FVAÖK) hedeflerimizi, her finansal sene sonunda tutturarak hissedarlarımızın beklentilerine cevap vermek, hem kısa hem de uzun dönem hedeflerimizden en önemlisi. Bu hedefi tutturmak bize uzun vadede yatırım sermayesi getiriyor ve bahsettiğimiz hedeflere ulaşma imkânını sağlayarak ticari döngümüzü ayakta tutuyor.

MATBAA&TEKNİK: Özellikle Türkiye’de talep gören sunduğunuz kâğıt tipleri ve kaliteleri nelerdir?

Serra Celasun: Türkiye’de Sappi olarak kuşe pazarında senelerdir yeşil paketi ve logosu ile tanınan Magno kalitemiz, mavi logosu ile bilinen GalerieArt ve Euroart kalitelerimiz ile varız. Hızlı basılabilirlik, en iyi baskı kalitesi, farklı gramaj, üst yüzey ve hacim taleplerine yönelik ürün yelpazesi her sene pazar talepleri doğrultusunda genişliyor.

Birinci hamurda, Almanya fabrikamızda üretilen Tauro kalitemiz ile basım sektörünün üst seviye birinci hamur kalitesi ihtiyacına cevap vermekteyiz.

Hızlı ve tirajlı üretim gerektiren web ofset baskılarda da Finlandiya fabrikamızdan gelen Galerie Fine, Brite ve Lite mekanik kuşe kalitelerimiz 35 ile 100 gsm arasındaki talepleri karşılayacak noktada. Bu kaliteler seçkin distribütörlerimizce tedarik ediliyor, direk matbaa ve son kullanıcı markalar ile de belirli tonaj seviyesi üzerinde direkt çalışıyoruz.

Ana hedefimiz, Sappi kalitesinin ufak ya da büyük tonajlı tüm kullanıcılarımızla kolayca buluşabilmesi. Müşterilerimiz direk alım yapmasalar dahi direk bizlerle temasa geçerek taleplerini dile getirip bizlere danışıyorlar. Satış sonrasında da aynı desteği göstermeye devam ediyoruz.

MATBAA&TEKNİK: 2018 beklentileriniz ve matbaacılara yönelik mesajlarınız ve pazarın tüketim yönelimlerine ilişkin yorumlarınızla bitirelim. Neler söylersiniz?

Serra Celasun: 2018 Türkiye için ekonomik ve politik açıdan çok stabil olmayacak gibi görünüyor, yükselen döviz kurları ve kuşedeki ithalat gerçeği kâğıt alıcılarını zorlasa da, son kullanıcı firmalar ve  distribütörlerimiz ile ortak noktalarda buluşarak hem kâr hem de tonaj rakamlarında hedeflerimizi yine tutturmayı planlıyoruz. Sappi olarak sağlıklı bir yapıya sahip olabilmek adına Türkiye pazarında sadece tonaj değil kârlılık konusunda da çok agresif olabiliyoruz bu durum bize uzun vadede, doğru yolda doğru hedeflere ulaşma imkanı sağlıyor.

Pazardaki genel tabloya bakacak olursak, baskı kâğıdında %4 oranında bir küçülme hem Avrupa hem de Türkiye’de bekleniyor.

Ambalaj ve karton ürünlerinde tonajı arttırmak bizlere baskı kâğıtları alanındaki daha düşük marjları kompanse etme imkânını sunuyor, baskı kâğıt tüketimi Dünya genelinde düşüş gösterse de hala çok fazla tonaj çekiyor.

2003 senesinden bu yana Sappi İstanbul Kâğıt olarak Türkiye’de sağlıklı şekilde var olmayı hem doğru maaliyet hesaplarımıza hem de uzun soluklu ve güvenilir müşteri gruplarımıza sağlanan hızlı tedarik zinciri ile aktif müşteri hizmetleri ekibimize borçluyuz.

 

#Kagit #Sappi #Seluloz #Kuse #Matbaa #SappiIstanbul #SerraCelasun #GalerieArt #Euroart