Anasayfa » Ambalaj » Karton Ambalaj Uygulamalarında Devlerin İşbirliği

Karton Ambalaj Uygulamalarında Devlerin İşbirliği

weilburger_katalog_baskisi_Alman kaplama devi Weilburger Graphics,  Finlandiya nın dünyaca ünlü karton üreticisi metsa board, Türk matbaa kimyasalları üreticisi matkim ve Bozboğa Kağıtçılık, OMAKS Matbaacılık baskı tesislerinde 2015/2016 yılının karton ambalaj trendlerini belirleyen ve tüm dünyada dağıtılacak olan katma değeri yüksek baskı lak uygulamaları kataloğunu tecrübelerini birleştirerek hazırladı.

Alman Grebe Group şirketlerinden biri olan Weilburger GmbH’nin baskı lakları konusunda güçlü kuruluşu Weilburger Graphics, Türkiye iş ortağı matkim ile birlikte drupa 2016’da kullanacağı özel lak uygulamaları kataloğunu İstanbul’da basma kararı aldı. Bir önceki kataloğunu PrintCity bünyesinde Almanya’da geliştiren şirketin kararı Türk basım endüstrisi için de bir ilk.

Weilburger Graphics, matkim, Omaks Ambalaj, Bozboğa Kağıt işbirliği ile gerçekleştirilen projenin tüm ön hazırlıkları Almanya’da yapıldı. Lakların temini Weilburger ve matkim tarafından sağlandı. Katalog baskısında kullanılan MetsaBoard – Carta Solida kalitesi kartonlar Türkiye Temsilcisi Bozboğa Kağıtçılık tarafından sağlandı. İşin en önemli kısmı olan baskı ise baskı odasını Roland 706 LTTLV (2015)  ile güçlendiren Omaks Ambalaj tesislerinde gerçekleştirildi. Baskı esnasında matkim şirketinden Tan Yılmaz ve Weilburger Teknik Servis Yöneticisi Andreas Och bizzat makine başında bulundular. Katalog Weilburger tarafından drupa 2016’da matbaacıların ilgisine sunulurken Omaks Ambalaj da kataloğu Fachpack fuarında müşterilerin ilgisine sunacak.

Sonlandırma Uzmanınız sloganı ile hazırlanan kataloğun baskısı esnasında Omaks Ambalaj baskı tesislerinde projenin tüm tarafları ile bir araya geldik. Omaks Ambalaj Yönetim Kurulu Başkanı Burhan Özdemir, matbaa yöneticisi Alpaslan Kaleli, Andreas Och, Tan Yılmaz ve Oğuzhan Bozboğa matbaa&teknik’in sorularını cevaplandırdılar:

weilburger_2matbaa&teknik: Sayın Och, Weilburger, matkim ile olan işbirliğini geliştirdi ve Weilburger Türkiye’yi matkim ile birlikte inşa ettiniz. Öncelikle bu yatırım kararınız hakkında bilgi verir misiniz?

Andreas Och: matkim ile işbirliğimiz 6 sene önce başladığımızda küçük ve matkim için de yeni bir işti. Baskı işi için nano sıvılar üzerinde çalışıyorduk. Başladığımız ilk iki üç sene içinde baskı kaplamaları işlerin daha da iyiye gittiğini gördük. Ayrıca Tan Bey’in laklar alanında çok iyi bağlantıları vardı. Türkiye pazarının büyüdüğünü, Tan Bey’in ekibinin de iyi işler yaptığını ve büyüdüğünü gördük. Daha sonra yıllık maliyetleri gözden geçirdik, aramızdaki iyi iletişim sayesinde yatırım yapma kararını aldık.

Tüm Dünyada dağıtılacak ve karton ambalaj trendlerini gösterecek olan katalog Türk ve Avrupalı uzmanların işbirliği ile hazırlandı.

matbaa&teknik: Tüm dünyada birçok iş ortaklığınız bulunuyor. Avrupa pazarındaki baskı işinizi nasıl değerlendiriyorsunuz? Herkes katma değerden, ambalaj sektörünün büyümesinden bahsediyor, sizin rolünüz nedir?

Andreas Och: Bize göre ticari baskı düşüşte. Çok sayıda online baskıcı var ve ticari baskı yapan küçük matbaaların işlerini ellerinden aldı ve ambalaj pazarı tabii ki büyümeye devam ediyor. Almanya’da baskı çözümlerinin arttığını söyleyebilirim. Müşteriye işi mükemmel bir şekilde teslim etmenin haricinde çok fazla özelliğimiz var. Rakiplerimiz de bunun farkında ve çözemedikleri bir sorun olduğunda müşterilerine “Weilburger’i arayın” diyorlar. Biz de çoğu kez bu sorunları gideriyoruz. Sadece ambalaj pazarına odaklanmış durumdayız. Avrupa’da ambalaj pazarında en çok satan üç markadan bir tanesiyiz. Son on senedir bu böyle…

Türkiye pazarında da daha önceden de belirttiğim gibi 6 sene önce başladık. Son üç senedir Türkiye’deki işimiz büyümeye devam ediyor ve iyi bir yöne doğru ilerliyor. İyi de bir ortaklığımız var.

Tan Yılmaz: Türkiye’de lak konusunda sizin de bildiğiniz gibi üreticiler var. Bizim ürünlerimiz ise Almanya’da üretilip geliyor. İlk başladığımızda yalnızca standart ürünler üzerinden konuşuyorduk. Şimdi ise standart ürünlerde rekabet daha fazla ve Weilburger’in uzman olduğu konu farklılaştırma. Biz de matkim olarak bu farklılaştırılmış ürünleri Türkiye’de sunmaya başladıkça hızlı bir şekilde ilerledik. Genel pazar payımızın çok büyük olduğunu söyleyemem ama özel lak uygulamaları ya da özel baskı uygulamalarında büyümekte olduğunu ve Türkiye’de de ilk üçte olduğumuzu söyleyebilirim. Çünkü matbaacılar baskı farklılaştırmaktaki ünümüzü birbirlerinden duya duya öğreniyor ve özel bir işleri varsa matkim’e gidilmesi gerektiğini anlıyorlar. Biz de matbaalarla en doğru iletişimi korduğumuz ve en iyi hizmeti verdiğimiz için hızlı bir şekilde ilerliyoruz. Özellikle farklı lak uygulamalarında.

matbaa&teknik: Alpaslan Bey, siz bu projeye nasıl dahil oldunuz? Weilburger ile tanışmanızı anlatır mısınız?

weilburger_1Alpaslan Kaleli: En son yapılan Interpack fuarında aralarında Weilburger’in de bulunduğu üç firmanın ortaklaşa açtığı PrintCity standında katma değeri yüksek karton ambalaj ürünleri  gördüm. Andreas Och ile orada tanıştık. Ona sorduğum tüm sorulara cevap aldım ve her cevabında bana bir numune sundu. Bu sohbet yaklaşık bir buçuk saat sürdü. Fuarın ardından matkim’le olan çalışmalarımızın da devam ettiği bir dönemde Tan Bey beni aradı ve katma değerli ambalaj konusunda neler yapabileceğimizi konuşmak istediğini belirtti. O sırada henüz çift laklı makineyi almamıştık. Bizi ziyaret ettiler ve 7,5 saatlik bir görüşme gerçekleştirdik. Weilburger’in ve Andreas Och’un konuya hakim olması ve ofset geçmişinden dolayı çok iyi anlaştık. Bu toplantı esnasında edindiğim lak ve uygulamaları ile ilgili bilgiler çok faydalı oldu. Toplantının ardından birlikteliğimizi devam ettirme ve daha güzel işler yapma kararı aldık. Yeni makinemiz geldiğinde ilk baskılarımızı Weilburger laklarıyla yaptık. Daha sonra Almanya’da bir eğitime katıldık. İki gün süren eğitimde çok fazla bilgi aldık. Ardından burada aldığımız bilgilerle bir proje geliştirmeyi teklif ettim. Tan Bey’in çabaları ile de bu çok önemli baskı işini yapmaya karar verdik. Proje fikri oluştuktan sonra tüm grafikler Almanya’da çalışıldı. Bütün klişeler Almanya’da yapıldı. Kartonların sponsorluğu Metsa Karton Türkiye Temsilcisi, Bozboğa  Kağıtçılık tarafından üstlenildi. Sonuç olarak biz de bu proje ile birlikte birçok şey öğrendik. Hatta geçen yıl yaşadığımız bir sorunla ilgili bize özel lak çalıştılar. Açıkçası bir Alman şirketinden bu kadar müşteri odaklı bir yaklaşım beklemiyordum. Tan Bey’e de katkılarından dolayı çok teşekkür ederiz.

Print City’nin Almanya da yaptığı çalışmaların bir benzeri ilk kez çok uluslu firmaların ortak çalışması ile Türkiye’de yapılıyor. Bu Türk matbaacılığı açısından da çok önemli…

tan_yilmazTan Yılmaz: Alman şirketleri bu tip çalışmalar için başka ülkelerden ortak alıp kolay kolay iş yapmıyorlar. Fakat kağıt, lak, mürekkep vs. gibi farklı ürünler üreten Alman firmalar bir araya gelip PrintCity gibi çalışmalar yapıyorlardı. Bu, Weilburger Almanya’nın yurtdışında yaptığı, bildiğimiz ilk çalışma. Bize güven duymaları hoşumuza gidiyor. Kazan kazan dedikleri böyle bir şey. Bu projenin herkese faydalı olacağını düşünüyorum. Bu kataloglar hem Avrupa’daki tüm matbaalara gidecek hem de bizim için önemli. Katalogları alan Avrupalı nihai tüketiciler de matkim diye bir firmanın ve Omaks gibi bir matbaanın varlığından haberdar olacak.

matbaa&teknik: Omaks Ambalaj ile çalışmaya nasıl karar verdiniz? Bunu herhangi başka bir firma ile başka bir ülkede de yapabilirdiniz.

Andreas Och: Birkaç sene önce Tan Bey bize kendimize ait yeni bir broşür hazırlamamızı önerdi. Bu bizim de aklımızdan geçiyordu, drupa’ya bir sene kalmışken böyle bir ihtiyacımız olduğunun farkındaydık ve onay verdik. Geçen yıl da iPhone’a bir proje yapmak için Çin’de bulundum. Bu noktada da Tan Bey’den bize bir müşteri yönlendirmesini istedik. Alpaslan Bey ile temasa geçtik. O da bu sene başında bizim firmamızdaydı. Kendisi pazar ile ilgili çok önemli sorular sordu. Böylece birlikte çalışmaya karar verdik, Omaks doğru bir iş ortağı. Tasarımdan laklamaya ve değişik efektlere kadar birçok çözüme imza attık.

matbaa&teknik: Toplamda kaç uygulama yapmayı planlıyorsunuz?

Andreas Och: Bu projede başlangıç için 21 idi ama şu anda bu sayının biraz üzerindeyiz. Süreçte sürekli yeni fikirler ortaya çıkıyor ve bunları tabii ki yapacağız.

matbaa&teknik: Matbaalara sunduğunuz kaç farklı laktan bahsedebiliriz ya da uygulamadan? Bu katalog için kullandığınız uygulamalara nasıl karar verdiniz?

Andreas Och: Şu anda hali hazırda 2 bin adetten fazla lak formülümüz var. Bunları kombine edersek uygulama sayısı milyonları bulur. Çok büyük ve ilginç bir pazar denebilir. Bu katalog için uygulama seçerken Tan Bey’in bazı fikirleri vardı. Bunlar Türkiye’de kabul görecek ve pazarda en çok ilgi çekeceğine inandığımız uygulamalar. Omaks örneğinde de gördük ki Türk matbaacılarının teknik bilgisi Almanya’daki meslektaşlarının gerisinde değil. Bu da bizi ayrıca memnun etti.

Omaks örneğinde de gördük ki Türk matbaacılığı artık Almanya’nın gerisinde değil.

Tan Yılmaz: Uygulamalara karar verirken matbaaların ve onların müşterilerinin neler isteyebileceği ile ilgili üç taraflı bir çalışma yaptık. Onun dışında Türkiye piyasasına baktık. Firmaların hepsi kendini geliştirmek zorunda, kendini geliştirmeyen her yapı sonunda yok olmaya mahkumdur, bu kesin. Trendlerden de haberdar olmak gerekiyor. Bu konuda müşterilerinin taleplerini aktararak Omaks Ambalaj da önemli bir fark oluşturdu.

matbaa&teknik: Burhan Bey, burada ciddi bir mesai harcanıyor, bu da sizin için bir maliyet demek. Göreceli olarak şirketinizin de bazı temel ve uygulamaya yönelik bilgi kazanımı söz konusu ama yine de bu kazanım “Bir şirket bu kadar maliyetli bir iş için 4 gününü neden ayırır?” sorusunu cevaplamaya yetmiyor. Sizin bu projeye bakışınız açınız nedir?

Burhan Özdemir: Ben ticari hayatımda hiçbir zaman işin parasal boyutuna bakmadım. Öncelikle işin yapılabilirliğine ve kalitesine baktım. Daha çok hizmet üzerinde durdum. Hizmet prensibiyle yola çıktığım için işin mali kısmı ikinci planda kalıyor.

Geçen seneki yatırımımızda, tercihimizi bu tip katma değeri yüksek ambalajlar üretebilen bir makineden yana yaptık. Makinemizin neler üretebildiğini ve nasıl üretildiği konusunda çok ciddi bir know-how sağlamış olduk. Buradaki amacımız müşterilerimize neler yapabildiğimizi göstermek oldu.

Bu nedenle bu işin parasal boyutu benim için hiç önemli değil, bunu bir yatırım olarak değerlendiriyorum. Biz öncelikle nasıl iyi işler yapabileceğimizi gördük, öğrendiklerimizi uygulamaya geçtikten sonra zaten bu uygulamaların geri dönüşü olacağını düşünüyorum.

Fachpack 2015 ve drupa 2016 fuarlarında sergilenecek olan özel baskılar, dünya karton ambalaj üreticileri ve nihai müşterilerin beğenisine sunulacak.

matbaa&teknik:Oğuzhan Bey, sizin bu projeye katkınızdan bahsedersek, neler söylersiniz?

weilburger_3Oğuzhan Bozboğa: Kartona birçok ekstralar işleyerek adeta yeniden hayat veren ve yeni bir forma sokan Dünyanın en başarılı UV üreticilerinden köklü Alman Weilburger firmasının,  drupa 2016 fuarında tüm dünyaya yeni ürünlerini sunacağı kataloğunda, Türkiye distribütörü olduğumuz Finlandiya menşeili MetsaBoard – Carta Solida kalitesini özellikle tercih etmesi bizleri çok mutlu etti.

Kartonu, yoğun ekstralarla işleyerek yapılan bu özel katalogda kullanılacak kartonun, tüm bu işlemlere direnç gösterip, yüksek kalitede baskıyı sunabilecek hassasiyette olması gerekiyordu. Bu özellikleri en iyi şekilde sunacak kartonun MetsaBoard-Carta Solida olacağına karar veren Alman Weilburger firması, bu kararından sonra, Carta Solida tedariği için önce Metsa Finlandiya’ya ardından Bozboğa Türkiye ile irtibata geçti. Distribütörlüğünü sürdürmekte olduğumuz Metsa-Carta Solida’ nın sektörümüzdeki diğer tedarikçiler tarafından da kalitesinin bu şekilde onaylanması bizler için gurur vericidir.

Üretici firmamız Metsa’ya hem biz hem de kullanıcıları,  her zaman kalite ve istikrar konusunda güvenmiştir.  Kullanıcıların,  kaliteye ve firmaya duydukları bu güven, bizlerin distribütör Bozboğa olarak iş yapmamıza, katkı sağlamaktadır.

Bozboğa&MetsaBoard işbirliği Türkiye’de ofset ambalaj sektörünce kalite ve istikrarlılığıyla tasdik edilmiş olup, sektörde güven veren bir tedarik grubudur. Ve biz; Bozboğa olarak Türkiye pazarında hizmet kalitemiz ve sürekliliğimizle “Tercih Edilen Karton Tedarikçisi” olmaya devam etmek hedefindeyiz.

Yoğun emekle geliştirilen bu kataloğu gördükten sonra bu ürünleri geliştiren Weilburger firmasına, Türkiye’de bu önemli firmanın faaliyetleri en iyi şekilde sürdüren sektörümüzün bir diğer değerli tedarikçisi MATKİM’e ve bu zor baskı işlemlerini kusursuzca gerçekleştiren değerli OMAKS firmalarını da tebrik etmek istiyorum.

matbaa&teknik: Hazırladığınız katalogları müşterilerinize göstereceksiniz. Beğendikleri bir aplikasyonu sizden uygulamanızı isteyecekler. Bu talebe nasıl yanıt vereceksiniz?

Alpaslan Kaleli : O konuda altyapımız çok iyi. Uygulamadan önce geniş kapsamlı birimler arası bir toplantı yapıldı. Toplantı sonucunda hem Andreas hem de benim tarafımdan uygulamayı yapacak, satış departmanından baskı öncesi departmanına kadar olan tüm birimlere bilgilendirme yapıldı. Şu anda herkes işin içinde, kayıt altına aldığımız uygulamaları arkadaşlarımıza bu şekilde verdiğimizde ortaya zaten çok güzel sonuçlar çıkıyor. Değişik uygulamalar yapma fikri herkesten çıkıyor, tam bir beyin fırtınası yaşadık.

Tan Yılmaz: Tüm bu uygulamalar bizim için de önemli birer vak’a örneği. Bazen uygulamalar ile ilgili olarak problemler çıkabiliyor ve ben aslında sorun çıkmasından memnunum. Daha çok fiziksel sorunlar. Örneğin bazı özel laklarda baskı yaparken onay almaya gittiğimizde biraz bekliyoruz. Fazla bekleyince de lak kuruyor, bunu biz burada lakın kuruma süresini önceden görmüş oluyoruz. Ofset ustası ise bunu görünce hızlı davranması gerektiğini öğreniyor. Bunun gibi teknik sorunlar da çok normal, her türlü baskıda olabiliyor. Önemli olan bizim bu problemleri de tespit edebiliyor olmamız.

matbaa&teknik: Yapılan aplikasyonlara örnek verebilir misiniz?

Andreas Och: Daha önceden belirttiğim gibi 25 civarında efektimiz var ve bunlar temel efektler. Bunlar arasında mesela 3D, pazar için iyi bir efekt. Ayrıca UV hibrit efekti ise hala revaçta. Son 1,5 yıldır da soft touch efekti müşterilerin beğenisini kazandı. Bu uygulamada da birçok yenilik de yaptık ve en iyi efektler arasında yer alıyor.

Tan Yılmaz: Sadece görsel efektler yapmıyoruz, aynı zamanda dokunsal efektler de yapıp bir arada uyguluyoruz. Örneğin, soft touch yapıyoruz üzerine de iriodinli bir parlak lak ile parsiyel baskılar yapıyoruz. Ofset matbaadan alabileceğiniz en mat görüntüyü de, en parlak görüntüyü de alıyoruz içerisine de iriodinle üçüncü bir boyut katabiliyoruz. Veya soft touch üzerinde 3D baskı yapabiliyoruz. Bunlar aslında yeni uygulamalar ve bu uygulamaları yapabilmek için de Omaks Ambalaj’ın yaptığı gibi ciddi yatırımlar yapmak gerekiyor. Tabii ki bunun dışında tek lak üniteli makineler ile de bir çok efekti yapabilmek mümkün.

Bir çok açıdan ve tüm emek verenler için önemli kazanımlar anlamına gelen bu projeye verilen destek için herkese teşekkür ederim. Bu katalog Türkiye’de olduğu kadar uluslar arası pazarda da Türk Basım Endüstrisi için önemli bir referans olacaktır.

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*